Close
Henkiinjäämistaisto – PUBG

Henkiinjäämistaisto – PUBG

Vuoden 2017 kovimmasta hittipelistä on kiittäminen Brendan ”PlayerUnknown” Greeneä, joka oli jo aiemmin tehnyt muihin peleihin lisäosia henkiinjäämiselokuva Battle Royalen pohjalta. Greene kehitti oman usean pelaajan Unreal Engine 4 -pelimoottorin verkkopelinsä korealaiselle Blueholelle, ja se julkaistiin Steamin Early Access -ohjelmassa vuoden 2017 maaliskuussa. Lokakuuhun 2017 mennessä peliä oltiin myyty jo yli 13 miljoonaa kappaletta. Peli rikkoi neljän miljoonan myydyn pelin rajan jo kolmessa kuukaudessa, kun esimerkiksi huippusuositulta Minecraftilta samaan myyntimäärään kului vuoden päivät. Peli on rikkonut runsaasti ennätyksiä yhtäaikaisissa pelaajamäärissä Valven Steam -palvelussa ja ohitti ensimmäisenä Valven CS:GO:n ja Dota 2:n pelaajamäärät jopa 1,6 miljoonalla samanaikaisella pelaajalla.

Henkiinjäämistaisto – PUBG

Pelin idea

PUBG on 8 x 8 kilometrin kokoiselle saarelle sijoittuva deathmatch-tyyppinen toimintapeli, jossa viimeinen hengissä selviytynyt pelaaja tai tiimi voittaa pelin. Pelissä on kolme pelitilaa: yksinpeli, jossa jokainen pelaaja taistelee omin apuineen kaikkia muita saarella olevia pelaajia vastaan, kaksinpeli sekä 3–4 pelaajan joukkuetila. Pelaajat pudotetaan kierroksen alussa saarelle sen yli satunnaista reittiä lentävästä lentokoneesta, mikä luo ensimmäisen haasteen pelistrategian luomisessa.

Pelaajilla ei ole alussa juuri mitään varusteita päällään olevia vaatteita lukuun ottamatta. Varusteita ja aseita on siroteltuna kartan rakennuksiin, ja esineiden paikat vaihtuvat eri kierroksilla. Jo tässä vaiheessa on syytä päättää pelitaktiikka kierrokselle. Suoraan lentokoneen reitillä sijaitsee yleensä muutamia keskeisiä rakennuskeskittymiä, kyliä tai paikkoja, joihin moni pelaaja päättää hypätä suoraan. Koska pienelle alueelle hyppää runsaasti pelaajia, ensimmäiset kohtaamiset ja taistelut kuolemaan asti alkavat välittömästi. Playerunknown’s Battlegroundsissa ei ole tarjolla lisähenkiä. Kuolema on kyseisen kierroksen kannalta lopullinen, ja uutta peliä varten on aloitettava aivan alusta. Lentokoneesta tehdyn hypyn jälkeen maahan laskeuduttuasi jo ensimmäisen vastaantulevan talon keittiöstä löytynyt paistinpannu voi osoittautua elämän ja kuoleman ratkaisevaksi aseeksi ensimmäisessä taistelussa.

Pelin idea

Varusteet ja aseet

Ensimmäinen taistelu saattaa ratketa maasta löydetyllä sirpillä tai machete-veitsellä, mutta peli siirtyy melko nopeasti ampuma-aseiden käyttöön ja niiden varustelemiseen – kuten myös pelaajan suojaamiseen ja lääketarpeiden haalimiseen. Pelissä on aseita pistooleista haulikoihin ja konepistooleista rynnäkkö- ja tarkkuuskivääreihin. Mukana on myös joitain harvinaisempia aseita lentokoneista pudotettavissa laatikoissa.

Rynnäkkökiväärit ja tarkkuuskiväärit ovat pelin suosituimpia aseita tehonsa ja kantamansa vuoksi. Aseissa on eri määriä tyhjiä lisäosapaikkoja, joihin voi liittää esimerkiksi pidennettyjä lippaita, äänenvaimentimia ja ennen kaikkea optisia tähtäimiä. Tähtäimissä tarjontaa on punapistetähtäimestä kiikareihin. Äänenvaimentajalla ja kiikaritähtäimellä varustettu pelaaja on tältä osin useimmiten vahvassa etulyöntiasemassa vaikkapa pelkällä avotähtäimisellä haulikolla operoivaan vastustajaan nähden.

Tärkeää pelissä on myös löytää itselleen suojavarusteita, niiden sallima muutama ylimääräinen osuma vastustajan luodeista ratkaisee monesti kaksintaistelutilanteen paremmilla suojilla varustetun pelaajan puolelle. Tarjolla on kypäriä ja luotiliivejä kolmella eri suojatasolla. Pelaajan on myös etsittävä itselleen reppu voidakseen kuljettaa mukanaan panoksia ja lääkintätarvikkeita, myös reppuja löytyy 1–3 tasoilla. Lääkintätarvikkeita pelissä on sideharsoista adrenaliiniruiskuihin. Monet lääkintätarvikkeet parantavat pelaajan vain tietylle tasolle asti, ja loput on hoidettava kipulääkkeiden tai energiajuomien avulla.

Varusteet ja aseet

Pelialue ja loppu

Battlegroundsin pelialue lähtee kutistumaan vähitellen heti alun jälkeen ja pakottaa lopulta pelaajat aivan lähelle toisiaan. Pelialueen supistuessa sen ulkopuolelle jäävät pelaajat kuolevat automaattisesti, elleivät he ehdi alueelle riittävän nopeasti. Tämän vuoksi myös pelissä mukana olevat erilaiset ajoneuvot näyttelevät suurta roolia, varsinkin jos pelaaja on hypännyt toiselle puolelle saarta ja satunnaisgeneraattori arpookin pelin siirtymään aivan toisaalle. Kartalla näytetään myös satunnainen punainen vaara-alue, jolle pudotellaan pommeja. Peli loppuu yleensä noin puolen tunnin jälkeen, kun pelialue pakottaa jäljellä olevat pelaajat lähes toistensa syliin. Voittajaa onnitellaan ”winner winner, chicken dinner” -tekstillä ja uusi kierros voi alkaa.